Międzynarodowe warsztaty cząstek elementarnych
wtorek, 8 marca 2016 12:3217 lutego w V Liceum Ogólnokształcącym w Krakowie trzech uczniów z klasy Ia- Marcin Białek, Dominik Gałuszka oraz Karolina Hałys wzięło udział w Międzynarodowych Warsztatach Fizyki Cząstek Elementarnych organizowanych przez IFJ PAN. Głównym celem tych warsztatów było zapoznanie się uczestników z podstawami tej dziedziny fizyki oraz metodami badań w niej wykorzystywanymi. W pierwszej części uczniowie wysłuchali wykładu dotyczącego fizyki cząstek elementarnych, która zajmuje się najbardziej elementarnymi składnikami materii i oddziaływaniami miedzy nimi. Badania w tej dziedzinie prowadzone są przy użyciu akceleratorów pozwalających przyspieszać i zderzać cząstki naładowane (np. elektron, proton). Największy z akceleratorów na świecie - Wielki Zderzacz Hadronów (LCH- Large Hadron Collider) w CERN koło Genewy od końca 2009 r. dokonuje pomiarów przy najwyższej energii dostępnej w laboratorium. 4 lipca 2012 r. eksperymenty ATLAS i CMS ogłosiły odkrycie nowej cząstki, bozonu Higgs'a (nazwana nazwiskiem Petera Higgsa), będącego kluczowym elementem dotąd brakującym w Modelu Standardowym oddziaływań między cząstkami. Istnienie bozonu Higgsa było postulowane w teoriach wyjaśniających niezerową masę innych cząstek. Eksperymenty na LHC dostarczyły więc potwierdzenia tych teorii, dzięki czemu ich twórcy, François Englert i Peter W. Higgs, otrzymali Nagrodę Nobla w 2013 r. W kolejnej części wykładu uczniowie zapoznali się z odpowiednim programem, na bazie którego mieli wykonywać samodzielne obliczenia. Po wysłuchaniu wykładów dokonali samodzielnej analizy najnowszych danych doświadczalnych z eksperymentu przy akceleratorze LHC. Na podstawie danych liczbowych i odpowiednich schematów musieli sklasyfikować cząstki powstałe przy zderzeniu dwóch protonów. Na zakończenie uczniowie wzięli udział w wideokonferencji podsumowującej uzyskane rezultaty z fizykami z CERN razem z grupami z Anglii, Niemiec, Hiszpanii i Holandii. Telekonferencja odbyła się w języku angielskim. Po konferencji uczniowie uzyskali zaświadczenie uczestnictwa w warsztatach.